4518229224.gif Gannet

Waarschip 900plus

Winterklussen 2009-2010

Deze winter hebben we niet een uitgebreide klussenlijst, tenminste zo dachten we.... Het idee was om alleen het onderwaterschip aan te pakken en een nieuwe salontafel te maken. Maar toen we het roer in de antifouling zetten bleek dat we een inwateringsprobleem hadden bij zowel het roer als het zwemplateau.

Tot onze schrik smaakte het water wat uit het zwemplateau kwam zout.... dit betekend dat er een lek van onderen zit!

We konden nog een weekje in een klusloods staan omdat er net iemand had afgezegd. Mazzeltje dus. We besloten gelijk om ook ons teak in de kuip te vervangen door Flexiteek. Gelukkig kon Fred van F3Flexiteek.nl binnen een week ons voorzien van op maat gemaakte panelen Flexiteek.

 

Onze kluslijst zag er uiteindelijk zo uit:

1) Onderwaterschip kaal halen en in de antifouling zetten

2) Nieuw roer maken

3) Lekkage van het zwemplateau verhelpen

4) Teakdek vervangen door Flexiteek

5) Bakskist verlengen

 

Copyright Gannet 2007-2011

Plazados Webdesign

1. Onderwaterschip in de antifouling

Toen we Gannet kochten was het onderwaterschip wit. Prachtig zolang je op het heldere water van de Ierse Zee vaart. Maar hier op het zoete water van Friesland werd het al snel erg smoezelig. Eerst maar krabben en schuren om het onderwaterschip kaal te halen. Dit keer wel geinvesteerd in de betere (lees duurdere) krabbers, maar eerlijk is eerlijk: wat een verschil! Nadat de onderkant kaal was deze 2 keer in de primer van International gezet. Tja en toen kwam de discussie over de kleur van de antifouling. Heel veel anders als wit, zwart of blauw is er niet. Maar ach waarom zou je niet grijs kunnen maken. Groot blik wit en een klein blikje zwart van International Micron kopervrije antifouling en het resultaat mag er zijn na 3 lagen. Nu maar afwachten of dit voldoet.

2. Nieuw roer voor Gannet

Toen we antifouling op het roer aanbrachten, ontstonden er op een tweetal plaatsen blaasjes. Tja, dat lijkt erop dat we een probleem hebben van binnen uit. Na lang wikken en wegen hebben we op een aantal plaatsen in het roer gaatjes geboord om na te gaan hoe groot het inwateringsprobleem was. Hoe lager we boorgaten maakten in het roer hoe natter het hout werd. Uiteindelijk toch maar de beitel in het hout gezet. De spetters water vlogen ons om de oren, dat is niet best. Het roer maar achter het schip vandaan en thuis maar eens goed bekijken. Nadat we de roerkoning helemaal blootgelegd hadden was het probleem duidelijk. De lijm/kit waar de roerkoning was ingelegd, was helemaal uitgedroogd en daardoor waren er scheurtjes ontstaan en kon het water zich mooi langs de roerkoning in het roer verzamelen.

 

Tja er toen moest er een nieuw roer komen. Na heel wat leeswerk en adviezen van anderen hebben we besloten om niet een nieuwe vorm roer te maken maar het oude roer gewoon te kopieëren. We lijmen 6 platen Garantie Multiplex op elkaar met epoxy. Ook de roerkoning leggen we volledig in de epoxy. Het blok hout is bijna niet met 1 man te tillen. Nu begint het precisiewerk...

Via http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javafoil.htm berekenen we de juiste maten voor het roer. Ik heb gekozen voor het NACA 0014 profiel. Van dit profiel heb ik geleideprofielen gemaakt die het vrezen met de bovenfrees enorm moeten versimpelen (zie ook de foto's). De geleideprofielen kun je simpelweg op het roer schroeven. Met een bovenfrees frezen we 2 gleuven aan beide kanten van het roer. Deze gleuven hebben nu het juiste profiel van het nieuwe roer. Met een elektrische schaaf schaven we al het hout tussen te gleuven weg. Na heel veel schaven, en heel veel schaafsel is het blok hout in een roer veranderd. Nu nog met de schuurmachine het profiel verfijnen. Door de vlammen in het hout kun je mooi de juiste lijnen volgen.

Het idee van de geleideprofielen werkte in de praktijk helemaal. Super.

 

We zetten het roer in de epoxy en glasmatjes. Schuren, plamuren, schuren en ook dan weer 2 lagen primer erop en afwerken met onze grijze antifouling. Ons nieuwe roer ziet er super uit. Hoe het roer stuurt zal moeten blijken maar dat zal niet anders zijn als ons oude roer.

3. Lekkage zwemplateau

We ontdekten na de winter een klein scheurtje in de achterkant van het zwemplateau. Toch maar een beetje prikken om te voelen of het hout al zacht was en of we er werk van moesten gaan maken. Nadat we het scheurtje wat groter hadden gemaakt begon het water er ineens uit te stromen. Niet een paar druppels hoor maar gewoon een stroompje. We hebben er een slapje stof in gedrukt en het was net of er een kraan opengezet werd. Het gaatje nog maar wat groter maken en toen met een knijpfles met tuutje er wat water uit zuigen. Het flesje zat in een mum van tijd vol. En tot onze grote schrik is het water niet zoet maar zout. Dat is toch wel heel zorgelijk want we brengen de meeste tijd door op zoetwater. Tuurlijk zitten we wel op het wad en heeft Gannet heel veel zeemijlen op zout gevaren maar dit houdt dus in dat het probleem van onderuit komt. Als de grootste druk van het water is, blazen we eens op het gat en ineens komen er belletjes en spetters door het oude teakdek wat op het zwemplateau zit. Oke. Het teakdek is dus lek. Als we zeilen staat er water op het zwemplateau en als we dus over stuurboord liggen, sijpelt er blijkbaar water in het zwemplateau. Blijkbaar zit dit probleem er dus al een aantal jaren.

Als we in de klusloods liggen, zetten we de decoupeerzaag in het zwemplateau. We zagen er eerst een klein luikje uit zodat we beter kunnen kijken hoe balken lopen. Het is een simpele constructie en we zagen dan ook het hele plateau eruit. De bak die er onder ligt zit helemaal vol met water, alsof het een ballasttank is. Omdat het hele schip tijdens de bouw zo goed in de epoxy is gezet, is de rotterij minimaal. We hoeven alleen maar een stukje hout in de balk weg te steken en zetten er een nieuw stukje hout in. Gelukkig is de huid van het schip totaal niet aangetast door rotterij.

Als we het uitgezaagde plateau van de onderkant bekijken, blijkt dat er allemaal spijkertjes inzitten. Waarschijnlijk hebben ze bij de bouw het vloertje even voor het gemak vastgespijkerd en er daarna teak opgelegd. Omdat het teak helemaal versleten was, is er water bij de spijkertjes gekomen, deze zijn gaan roesten en de rotterij is begonnen.

We zagen een plateau op maat, schroeven het dit keer vast met rvs schroeven en zetten alles weer heel goed in de epoxy. We werken het af het flexiteek.

4. Flexiteek in de kuip

Omdat we toch bezig waren hebben we besloten om ook het laatste teak (uit de kuip) aan te pakken. Op de Hiswa hebben we al eens gekeken bij de verschillende soorten moderne vervangers van teak. Onze keus is gevallen op flexiteak. F3flexiteak.nl uit Sneek kon ons op zeer korte termijn (1 week) helpen met het leveren van op maat gemaakte flexiteak panelen. Mallen en later het verlijmen van de panelen op ons schip hebben we zelf gedaan.

Het is wel van het grootste belang dat de ondergrond echt vlak is, want je voelt en ziet de oneffenheden anders. Hier is ook de meeste tijd voor ons in gaan zitten: het uitvlakken van de kuip nadat we het teak eraf hadden gebeiteld / gebroken / geschuurd. We hebben de kuip met epoxy uitgevlakt.

Het verlijmen van de panelen op de vloer is vrij eenvoudig. Met een lijmkam smeer je de vloer in met lijm en daarna plak je de panelen erop. Het is wel van belang dat er absoluut geen luchtbellen onder komen, want dit resulteerd bij warm weer in enorme bellen als de lucht eronder uitzet.

 

5. Bakskist vergroten

Omdat de bakboord bank toch kaal was en we flexiteek gingen leggen besloten we gelijk ook maar om de deksel van de bakskist te vergroten. Onder de bank is het 1 grote ruimte en dus een ideale opslag voor de grotere dingen zoals bijvoorbeeld een kinderfiets of een dinghy. Maar de ingang was aan de krappe kant. Dus ook hier de decoupeerzaag in.  We maakten de deksel van de bakskist circa 25 cm langer . Nu was de verdeling van in het flexiteekpatroon synchroon. Omdat de deksel altijd onverwacht dichtviel hebben we gelijk scharnieren gebruikt zodat de deksel makkelijker open kan.

IMG_6817 IMG_1394