4518229224.gif Gannet

Waarschip 900plus

Winterklussen 2007-2008

Deze winter liggen we bij Waarschip Werf Delfzijl. We hebben samen met Louis Hijlkema een mooie kluslijst samengesteld. Het fijne aan de werf is dat je zelf aan je schip kunt klussen (wanneer je maar wilt) en dat je bepaalde klussen ook kunt uitbesteden. Daarnaast kun je Louis altijd om adviezen vragen als je ergens mee zit of niet helemaal weet hoe je de dingen aan moet pakken.

Omdat ik eigenlijk geen vakantiedagen meer heb dit jaar, hebben we besloten om een groot deel van de klussen uit te besteden aan Louis. Ikzelf doe al het demontage en montagewerk en het afwerken van de klussen (schuren, plamuren en het verfwerk).

Op onze lijst staan de volgende zaken:

Copyright Gannet 2007-2009

Plazados Webdesign

1. Verwijderen teakdek

Log onderhoud teakdek

De grootste klus van deze winter is het verwijderen van het teakdek. Maar voordat we kunnen beginnen moet natuurlijk al het beslag van het dek. Dit kost je ook snel een aantal dagdelen, want niet alles is even makkelijk los te krijgen.

Het huidige teakdek was oorspronkelijk maar 3 mm dik. Daarnaast was het in de zwarte epoxy gelegd, je ziet op de foto goed dat op bepaalde plekken inmiddels geen sprake meer was van een teakdek.

Met behulp van een elektrische schaaf en een bandschuurmachine kon het grootste gedeelte van het dek worden verwijderd, kleine hoekjes moesten met een beiteltje. We besluiten om ook de voetrail te gaan vervangen nu we toch bezig zijn. Aan bakboordzijde is het dek over een stuk van 2 meter ingewaterd, precies onder de voetrail. We komen nog op een tweetal plekken een oud inwateringsprobleem tegen. Gelukkig kunnen alle plekken gerepareerd worden

Log onderhoud voetrail

zonder dat je het ziet in de kajuit. Dit doen we door de bovenste lagen multiplex weg te frezen. De onderste laag laten we zitten (want dan zie je er binnen niets van).  

Na de reparaties plamuren we eerst even grof en komt er een glasmatje op. Daarna schuren en gaat de eerste laag AmerLock erop. We hebben besloten om op het dek niet opnieuw teak te gaan leggen, maar het dek met een 2 componenten verf af te werken.

2. Gezelligheid in de kajuit.

Toen we voor het eerst in Gannet stapten vonden we het interieur wat sober vergeleken met onze oude W660 (Loihi). Natuurlijk is dit een compleet ander schip, maar toch... We denken met een paar kleine veranderingen de kajuit wat gezelliger te kunnen maken. Als grootste verandering in de kajuit willen we graag boekenplankjes. Dit betekend wel dat we onze bunk-bedden gaan opofferen, maar er blijven nog altijd 5 slaapplaatsen over.

Voorbeeld boekenplankjes

Op de foto links (uit de Korki, ook een W900) een voorbeeld hoe we het graag zouden willen hebben. Een ander voor de hand liggende aanpassing zijn natuurlijk gordijntjes en een mooi setje van een klok, barometer en hygrometer aan de wand. Ook hebben we overwogen om andere bekleding te nemen, maar gezien onze kleine man nogal wat vlekjes kan maken besluiten we om dat dit jaar nog maar even niet te doen.

Ook denken we eraan om nog iets met de tafel te gaan doen, het blijkt in de praktijk best wel een sta-in-de-weg te zijn. We hebben het vermoeden dat dat komt omdat er onder de tafel nog een (drank) flessenrek zit. Dit heeft tot gevolg dat wij onze voeten niet meer onder de tafel kunnen leggen. We zien wel of we dit deze winter nog aanpakken.

3. De hondekooi.

Van de hondekooi willen we een volwaardige slaapplek maken voor onze zoon Mats (2 jaar). Voor deze kleine boef zat er echter teveel gevaarlijk spul voor het grijpen. De gehele walstroom installatie is inmiddels verplaatst naar de ruimte achter de motorkast. Ook de motor-afstandsbediening is verplaatst van stuurboord naar bakboord.  We hebben een Gebo-poort in het gat wat ontstond, geplaatst. Zo heeft de kleine man straks nog wat daglicht in zijn kooi. ouis van de waarschipwerf zal de afwerking van de hondekooi voor zijn rekening nemen. Dit moet voorkomen dat Mats nog bij de accu's kan komen. We zullen nu echter voor de hondekooi wel op zoek moeten gaan naar een nieuw matras/kussen omdat de kooi breder gaat worden dan het was.

hondekooi 07 001 hondekooi 07 002 hondekooi 07 003

4. Extra dekluik

Afgelopen zomer merkten we al snel dat het voor in de punt zowel vochtig als erg warm kon worden. Om voor een stuk extra ventilatie te zorgen leek een extra dekluik ons de beste oplossing.

We hebben gekozen voor een Gebo flushline luik inclusief verduisteringsgordijn en vliegenhor.

Louis heeft deze voor ons op een hele nette manier zo vlak mogelijk op het dek geplaatst zodat het zo min mogelijk een obstakel gaat vormen. Het luik past precies tussen de bestaande spanten.

Dekluik 07 001 dekluik 07 002

5. Verfwerk

Gannet had ook een totale verfbeurt nodig. Voor de romp hebben we besloten om af te stappen van de bestaande donkerblauwe kleur. Om het schip een eigentijds karakter te geven hebben we besloten om de romp een rood/oranje kleur te gaan geven. Omdat deze kleur niet echt dekkend aan te brengen is op donkerblauw zijn er eerst 2 lagen grijs aangebracht over de donkerblauwe romp, daarna nog tweemaal oranje/rood afgewerkt. Voor de romp hebben we gekozen voor IJssel DD lak (2 componenten) wat qua verwerking erg goed is bevallen. Hoe dit zich in de praktijk houdt moeten we afwachten.

Op het dek en de kajuit brengen we zelf een antislip systeem aan door korrels door de DD-lak te mengen. Dit is ons op onze 660 ook goed bevallen.