4518229224.gif Gannet

Waarschip 900plus

Copyright Gannet 2007-2009

Plazados Webdesign

Donderdag, 5 juli '07

Na het ontbijt gaan we weer door de sluis, het lijkt een mooie dag te worden. Het is zonnig en zelfs warm. We hebben nu alleen nog maar kanalen en geen open water meer. Voor de brug van Tomnahurich moeten we wachten omdat er tegengesteld nog een jacht aan komt en dan kunnen we in 1 keer.  We zijn bij de sluizen Muir Flight om 12.00 uur. We roepen ze via de VHF op, ze hebben geen lunchpauze en draaien ons weer alleen. Mats wordt natuurlijk net weer wakker in de sluis, geven hem weer wat boekjes en speelgoed. Alleen vergeten we het licht aan te doen in de punt... oeps. En dan ineens gaan de sluizen open, de hemelsluizen wel te verstaan... wat een wolkbreuk. We kunnen nog net onze zeiljas aantrekken maar de rest wordt nat  tot de allerlaatste draad. Dit keer zijn het 4 sluizen. Voor Astrid zijn het de laatste sluizen van deze reis. Achter de sluis is Sea Port Marina, Inverness, We leggen daar aan voor 2 nachten. Nog even rode diesel tanken; GBP 20,00 voor circa 37 liter! 's Middags lopen we Inverness in. Niet een bijzondere stad maar het is wel gezellig.

 

Het Caledonian Canal is een belevenis op zich. Een prachtige en relaxte omgeving. We hebben 29 sluizen en 10 bruggen gehad. Voor een sluisje meer of minder in Nederland draaien we onze hand nu niet meer voor om. Omdat we niet eerder uit Noord Ierland konden vertrekken vanwege het weer hebben we de westkust van Schotland eigenlijk overgeslagen. We spreken met elkaar af dat we hier weer terugkomen, het is een prachtig gebied!

Vrijdag, 6 juli '07

Vandaag is de laatste dag voor Astrid en Mats, morgen vliegen ze vanuit Edinburgh weer terug naar huis. Sijtze haalt de huurauto op en Astrid pakt alvast wat bagage. 's Middags gaan we bootschappen doen. Alles moet houdbaar zijn want we hebben geen koelkast. Gelukkig ook hier kunnen we veel in blik krijgen; chili con carne, ravioli, rode kool en puree. Ook 7 broden en veel flessen water vinden een plek aan boord van Gannet. We hebben geen idee hoeveel de 4 mannen eten op zee. Misschien zijn ze wel zo ziek dat water en brood voldoende is. Astrid vind het allemaal maar spannend, Sijtze ziet het helemaal zitten (gelukkig maar). We vragen bij de havenmeester nog de laatste weerrapporten op, het lijkt allemaal zeer gunstig. Sijtze loopt alles nog eens na of alles zeeklaar is. Morgen moeten we erg vroeg op... foutje in de planning. Edinburgh is toch iets verder rijden dan ingeschat (2,5 uur!)

Zaterdag, 7 juli '07

Om 05.00 uur zitten we in de auto op weg naar Edinburgh, Mats valt weer in slaap. Sijtze moet lang op de luchthaven rondhangen. Het wachten is op de 3 opstappers die 's middags pas aankomen. Astrid spreekt ze nog even op Schiphol, ze hebben er zin in. Gelukkig verloopt hun vlucht ook vlotjes. Om 13:00 lokale tijd landen ze in Edinburgh. Ze zijn erg benieuwd naar Gannet en hebben veel zin in de overtocht. Rond 14:00 zijn we weer onderweg naar Inverness. We zijn van plan om Gannet nog voor 18:00 buiten de zeesluis te varen. Dan hebben we dat alvast maar gehad en kunnen we eventueel vanavond nog uitvaren. Rond 17:00 gooien we los en varen richting Clachnaharry Sealock. Via de marifoon melden we ons netjes, maar helaas.... ze willen ons niet meer schutten, ook al zijn we 40 minuten voor de sluitingstijd aanwezig. Voor de Sealock ligt namenlijk nog een spoorbrug, en ze verwachten nog een trein. Daarna zou het niet meer lukken om ons voor 18:00 naar buiten te zetten. Morgenochtend bent u de eerste...... Domper, dit hadden we niet verwacht. We gaan noodgedwongen weer terug naar de Seaport Marina, waar we nog maar een nachtje bijboeken. We kunnen nu wel op ons gemakje de huurauto terugbrengen en het schip nog wat verkennen. We besluiten met zijn allen de auto terug te brengen en daarna gaan we in Inverness op zoek naar een lekker restaurantje. We belanden aan de river Ness in 'het beste seafood restaurant' van Inverness. We hebben er werkelijk heerlijk gegeten en veel lol met elkaar gemaakt. Anco, Bert, Nico en ik gaan vroeg terug naar de marina om bij een biertje nog even de navigatieapparatuur door te nemen. Ook bespreken we nog even de plannen voor morgen.

deel 1 (23 juni - 5 juli) Log Ierland 0507 01

Zondag, 8 juli '07 - woensdag 11 juli '07

Vroeg opstaan om nog even een laatste keer te douchen en om de laatste meteo aan te vragen. Alles lijkt OK, de komende 4 dagen  wordt rustig weer voorspeld, maar daarna komt er weer een storing richting Nederland. Als alles goed gaat zijn we dus mooi voor het slechte weer thuis.

Om 08:00 liggen we met nog twee schepen (een Amerikaan en een Engelsman) in de Clachnaharry Sea Lock. Met een paar knopen  stroom mee vliegen we rond 09:00 onder de Kessock Bridge door richting de Morray Firth en richting Noordzee. Het weer en ons humeur is goed, de voorspellingen zijn dat de wind West blijft en later gaat draaien naar ZZW. De eerste uren is het té leuk om gelijk al in 4 uur op en 4 uur af shifts te gaan lopen. Dat doen we pas in tegen het einde van de middag.

Log Ierland 0807 01

De hele dag is het prettig zeilen zo langs de Schotse kust. Er is genoeg te zien en we liggen mooi op schema. Ons schema gaat uit van een gemiddelde snelheid van 5,5 knoop over de totale afstand (ongeveer 480 mijl naar Terschelling). Zondagavond varen we ter hoogte van Fraserburgh en bellen nog even met het thuisfront voordat we de komende 3 dagen radiostilte hebben. De voorspellingen zijn goed al zijn de voorspellingen voor vandaag niet helemaal uitgekomen (minder wind en uit een andere hoek!). Inmiddels zijn we gewend aan de 4-uur shifts en zijn we allemaal topfit.

De volgende 3 dagen op zee zijn op zich niet heel erg spannend: De hoogtepunten tijdens een wacht lopen uiteen van dolfijnen, een langsdrijvende tros ballonnen, een boortoren waar je vervolgens nog uren zicht op hebt of een euro-pallet die we net missen.

De laatste 24 uur trekt de wind behoorlijk aan tot een goede 6 Bft. De laatste nacht kunnen we niet slapen vanwege de zeegang en de gezonde spanning. De wacht zit dan buiten en de afgaande wacht doet binnen de navigatie (elk uur de positie bijhouden + bediening van de radar als die bij staat). Daarnaast worden ook de berichten die op de Navtex binnenkomen goed in de gaten gehouden. Het derde rif gaat in het grootzeil en de rolgenua is nog maar een klein lapje, maar we maken zo veel tijd goed op het schema. Vaak klokken we gemiddeld meer dan 7 knopen gemiddeld in een uur. Op zich zijn we blij dat het 's ochtends weer licht is: je ziet dan de golven tenminste weer aankomen, want het was een pikdonkere nacht.

De laatste 12 uren waren ook weer erg  leerzaam: mijn eerste confrontatie met de shippinglanes. Het is ongelovelijk hoe snel die grote jongens dichterbij komen. Nico (leraar navigatie aan de zeevaartschool) leert ons nog even wat trucjes en houdt stiekem een oogje in het zeil. Allemaal kennen we de theorie wel, maar je leert zoveel meer van de praktijk.

14:30 LAND IN ZICHT!

We varen via Vlieland naar West-Terschelling waar we nog even een vreselijke bui over ons heen krijgen. Gelukkig zien we de bui aankomen en kunnen we net op tijd de zeilen opbergen. Om 18:30 passeren we de havenhoofd van Terschelling.

 

We leggen 480 mijl af in 81 uur. Gemiddelde van 5,9 knopen.