4518229224.gif Gannet

Waarschip 900plus

Copyright Gannet 2007-2009

Plazados Webdesign

Gannet te water....

Te water 01

Het plan is om dit jaar maximaal te gaan genieten van het lange Hemelvaartsweekend. Dit jaar valt het fantastisch met de extra Koninginnedag.

We hebben met Louis (Waarschipwerf Delfzijl) afgesproken dat Gannet maandagmiddag het water in kan. Samen met nog een 900 (de Indian Summer) en een 730 zullen we door een kraan van Wagenborg het water in worden getakeld. Na een lange klusperiode is het een fantastisch gevoel om Gannet weer te water te laten. Het te water laten gaat bijzonder soepel, en ook het zetten van de mast levert geen problemen op. Na het vastzetten van de verstaging probeer ik de motor uit. Deze heeft een extra zetje nodig, maar na een keer of 5 goed doorstarten slaat hij ook aan. Later op de avond maak ik een eerste proefvaart met Gannet en verplaats hem naar de drijvende stijger voor de werf. Alles lijkt te functioneren en Gannet ziet er fantastisch uit!

Woensdag 30 april gebruik ik om de laatste klussen uit te voeren. Zo moet de tafel weer worden gemonteerd en ook de zeilen kunnen er weer op. Ook vul ik de dieseltank weer bij (de laatste rode diesel even verdunnen) en laat de motor even lekker lopen. Na een uurtje check ik de motor en schrik me een hoedje..... er staat bijna 30 cm water in het motorruim. Na een grondige zoektocht blijkt er een gat te zitten in de koelwaterslang. Gevolg was dat de helft van het koelwater naar buiten werd gepompt en de andere helft in de motorruimte belandde.  Grrrrrr, de slang had ik er net nieuw opgezet. Blijkbaar heb ik een afvalstuk gekocht. Gelukkig zat het gat dicht bij het einde en was de slang lang genoeg. Na wat zagen was de reparatie ook zo weer klaar, alleen het hozen nam meer tijd in beslag. Toen ik toch bezig was met de motor heb ik ook maar even snel de urenteller aangesloten. Deze zat al in het instrumentenpaneel, maar de vorige eigenaar wist niet hoe je deze moest aansluiten. Later als gepland ga ik Mats en Astrid ophalen. Op donderdagochtend is het prachtig weer. We rommelen nog wat en maken nog een aantal dingetjes af. We nemen afscheid van Waarschipwerf Delfzijl en gooien de trossen los. We gaan op de motor want de wind staat pal op de kop. We volgen de staande mastroute naar Groningen. Aan het eind van de middag komen we in Groningen aan. Als we liggen te wachten voor de brug krijgen we toch een hagelbui... indrukwekkend. De temperatuur zakt en ineens hebben we geen zin meer om door te gaan. We zoeken een plaatsje aan de kade in de Oosterhaven en blijven daar de nacht. We ravotten en voetballen nog een poosje met Mats op de kade.

route Hvaart 08 Hemelvaart 03 Hemelvaart 05

Om 09.00 uur liggen we voor de brug te wachten maar de brugwachter draait pas om 09.20 uur. De dag begint weer lekker. Bij de volgende brug liggen we weer een kwartier te wachten. Samen met een W730, de Aqua Di, kunnen we dan eindelijk door. De brugwachter volgt ons op de fiets. Om half 1 liggen we in de sluis bij Dorkwerd. We hebben weer heel veel tijd verloren. Via het Reitdiep gaan we door via Garnwerd en het Electra Gemaal. Het is prachtig weer, alleen zeilen zit er niet in, nog steeds pal in de wind. Tegen 18.00 uur komen we in Dokkum aan, veel later als gepland. Snel gaan we nog een paar bootschappen doen. Later op de avond passeren ons veel roeiers, zij roeien de Tocht der Tochten... de Elfstedentocht. De volgende ochtend worden we weer gewekt door een heerlijk zonnetje in de kuip. Zo willen we het graag hebben. We maken los om water te gaan tanken maar een grote kruiser is ons net voor, we gaan dan maar mee door de bruggen. Via de Dokkummer Ee motoren we richting Leeuwarden. Het is prachtig onderweg, de natuur is op zijn mooist en het is rustig onderweg. Het dorpje Burdaard ligt er weer prachtig bij. Om een uurtje of 13.00 uur bereiken we de eerste brug voor Leeuwarden. Om 15.45 uur gaan we onder de Drachsterbrug door. Werkelijk niet te geloven, wat een drama was dit. Voor elke brug moesten we tenminste 10 tot 15 minuten wachten. Het was opvallend rustig in Leewarden, ook in de Prinsentuin. We geven nog wat gas bij want we willen nicht warten in Warten. We varen voor het eerst door het nieuwe Akwadukt, een nieuw traject in de staande mastroute. Het is een prachtig stukje Friesland. Het zit ons ook een keer mee... de brug in Warten draait continue. Om een uurtje of 17.00 uur zijn we eindelijk bij it Wiid in Eernewoude. Omdat vrienden op de camping staan, blijven we hier overnachten. Kost ons nog wel een beetje moeite om aan te leggen want we steken 1.50m diep en niet overal staat genoeg water.

Gannet- It Wiid

Na een gezellige avond en ochtend gaan we in het begin van de middag op huis aan. Via de Fokkesloot en Hooidamsloot gaan we richting de Wijde EE en komen al snel in Grou aan. Omdat dit hele stuk gebaggerd is, hebben we geen problemen met de diepte. We leggen Gannet even snel aan en Mats en Astrid stappen van boord. Zij lopen naar huis en Sijtze vaart via het PM kanaal naar de jachthaven. Astrid en Mats halen de auto op en rijden naar de jachthaven. Het is een prachtige avond, we besluiten dan ook om in de jachthaven een hapje te blijven eten. Gannet heeft haar thuishaven bereikt.