4518229224.gif Gannet

Waarschip 900plus

In Februari 2007 vinden we Gannet op een internetsite te koop aangeboden, het lijkt te mooi om waar te zijn. Alle voor en tegens wegen we af (natuurlijk zijn er veel meer tegens...) maar soms moet je gokken en een avontuur kopen! We doen een bod maar krijgen een bericht terug dat er al een bod gedaan is door iemand anders.

Half april komt er ineens een e-mail... Of we nog interesse hebben?! Wederom na veel hoofdbrekens mailen we terug: JA, we komen eraan!

We boeken onze vlucht met Hemelvaart naar Belfast, slapen kunnen we bij eigenaar in Coleraine (Noord-Ierland). Het weer is erg slecht: harde wind en veel regen. Een proefvaart zit er niet in met dit weer. Gannet ligt aan een mooring in de haven van Portrush. Omdat we met een roeibootje naar Gannet moeten roeien blijven Astrid en Mats de eerste keer bij de auto (het is niet verantwoord om onze zoon (1 jaar) mee te nemen in de roeiboot).

Het valt niet mee: Technisch gezien is alles aan boord, maar de inrichting en het onderhoud valt tegen. Vooral het teakdek is erg versleten. Jammer, geen liefde op het eerste gezicht.

's Avonds bekijken we de foto's en horen we nog mooie verhalen. Het begint weer te kriebelen. Hebben we zin in een klusproject of niet? En hoe krijgen we hem in Nederland op korte termijn?

We besluiten de volgende dag nog eens te gaan kijken, maar dan met een andere blik.... Is er wat van te maken, en tegen welke kosten.

Na wat onderhandelen komen we er snel uit: Gannet gaat weer terug naar haar roots in Friesland. Zondag 20 mei vliegen we weer terug naar huis. We moeten veel gaan regelen, want over 5 weken hebben we vakantie en gaan we Gannet ophalen.

Portrush

Copyright Gannet 2007-2009

Plazados Webdesign

Thuisgekomen vragen we ons af wat we hebben gedaan (we weten dat ze drijft, maar of ze ook kan zeilen?). Afijn, we zetten de logistieke molen in gang. Marifoonexamen, bootverzekering, koopcontract en het achterhalen van de BTW regels. Ook moet er nog het één en ander aangeschaft worden via internet: een nieuwe liferaft, een railingnet, nieuwe elektronische kaarten, brandblussers, vuurwerkpakket (sier), bootsmanstoeltje, en een nieuwe marifoon met ATIS. Naast nieuwe spullen moet ook onze bootinventaris mee. Denk aan potten, pannen, boeken, zeilkleding, slaapzakken en babyspullen voor Mats. De kosten voor het verschepen van dit alles valt ons reuze mee. We kunnen dozen vinden van de maximale omtrek wat TNT nog wil vervoeren, en met veel moeite weten we ze net onder de 30 kilo te houden. Uiteindelijk versturen we 3 volle dozen.

Na een week is er nog maar één doos aangekomen! De schrik slaat toe....TPG kan niet vertellen waar de dozen zijn, alleen dat ze onderweg zijn. Gelukkig worden ze 2 dagen voor onze aankomst in Noord-Ierland bezorgt.

 

Ook de crew wordt geregelt: Astrid  en Mats gaan niet mee over de Noordzee, maar vliegen naar huis vanuit Inverness. Gelukkig biedt het forum (opstappers gezocht) van de waarschippersvereniging uitkomst voor een vierde man.

Het papierwerk (koopcontract, eigendomspapieren e.d.) is gelukkig ook op tijd voor elkaar. Alles is klaar om Gannet op te halen, 5 weken is wel erg kort dag om alles te regelen!